Wiadomości tygodnia

W Rykach dogrywka

Wstępne wyniki niedzielnego głosowania wskazują, że w Rykach odbędzie się druga tura wyborów na burmistrza. ...

czytaj więcej

.

Nasz nRegion w twoim domu!

Chcesz aby Tygodnik Nasz nRegion docierał bezpośrednio do twojego domu?

czytaj więcej

Komunii nie będzie

To już pewne – w tym roku w naszym regionie nie będzie I Komunii Świętej. Zawiedzione ...

czytaj więcej

E-Dęblin E-Dęblin E-Dęblin Reklama E-Ryki
E-Ryki, Portal Nowoczesnego Miasta

Dęblin, reklama
E-Ryki, Portal Nowoczesnego Miasta
Reklama
E-Ryki, Portal Nowoczesnego Miasta
E-Ryki, Portal Nowoczesnego Miasta
Ryki, reklama, Warowny
E-Ryki, Portal Nowoczesnego Miasta
E-Ryki, Portal Nowoczesnego Miasta
E-Ryki, Portal Nowoczesnego Miasta

Uwaga! Zmiana przepisów konsumenckich!

26 grudnia starą ustawę o ochronie praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny zastąpi ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta. Co to oznacza dla konsumentów?

Nowe prawo reguluje przede wszystkim umowy zawierane na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Na odległość zawieramy umowę, kiedy na przykład kupujemy coś przez internet lub gdy zdecydujemy się na korzystanie z usług zaproponowanych nam przez konsultanta przez telefon. Z kolei umowy zawierane poza lokalem to te, które podpisujemy chociażby podczas pokazów i prezentacji produktów, organizowanych np. w hotelach, osiedlowych domach kultury itp., a nie w siedzibie firmy je oferującej.

wooden gavel and books on wooden table,on brown backgroundWięcej informacji dla konsumenta

- Ustawodawca rozbudował obowiązek informacyjny wobec konsumentów, zwłaszcza przy rozmowach telefonicznych, kiedy często konsultanci przedstawiają się w taki sposób, że konsument właściwie nie wie, kto do niego dzwoni i jaką firmę reprezentuje. Teraz przedsiębiorca będzie musiał podać już bardzo konkretne dane, jak np. o numerze, pod jakim zarejestrował działalność gospodarczą, adresie przedsiębiorstwa i numerze telefonu – tłumaczy Wioletta Próchniak, Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta i kontynuuje:

- Wcześniej mieliśmy 10 dni na to, aby od takiej umowy odstąpić, a w tej chwili będziemy mieć ich 14.

Więcej czasu na rezygnację

Poza tym zmiany na korzyść klientów oznaczają, że jeśli sprzedawca dodatkowo nie dopełnił obowiązku informacyjnego i o czymś nas nie poinformował, wtedy od umowy możemy odstąpić nawet w ciągu roku od daty jej podpisania, a nie jak dotychczas w ciągu 3 miesięcy. Zmiana prawa ułatwia również rezygnację z umowy kredytowej, jeśli zakup produktu się z nią wiązał.

Oświadczenie wyślesz mailem

Do tej pory oświadczenie o odstąpieniu od umowy konsument musiał wysyłać pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Teraz będzie mógł to zrobić drogą elektroniczną z wykorzystaniem wzoru formularza i poprzez złożenie oświadczenia na stronie internetowej przedsiębiorcy. Sprzedawca z kolei musi potwierdzić, że taką informację od klienta otrzymał. Po wysłaniu oświadczenia konsument ma 14 dni na odesłanie produktu. Następnie w ciągu 14 dni sprzedawca musi zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.

- Ale jeśli klient wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy, zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, wtedy przedsiębiorca nie ma obowiązku zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów – dopowiada Wioletta Próchniak.

Jednak nie zawsze to my musimy odsyłać produkt, z którego rezygnujemy. Jeśli rzeczy, którą dostarczył nam przedsiębiorca nie możemy wysłać w zwykły sposób, np. ze względu na jej wielkość, wtedy to sprzedawca musi ją od nas odebrać na swój koszt.

MP

RAMKA Co powinniśmy wiedzieć przed podpisaniem umowy – zakupem produktu?

  • kim jest przedsiębiorca, pod jakim numerem zarejestrował działalność gospodarczą, gdzie mieści się siedziba firmy, jaki jest numer telefonu, faksu i adres e – mail przedsiębiorcy
  • gdzie możemy składać reklamacje, jeśli adres jest inny, niż adres firmy
  • jakie są podstawowe cechy usługi lub produktu
  • jaka jest łączna cena za produkt lub wynagrodzenie za usługę wraz z podatkami i innymi opłatami dodatkowymi, albo w jaki sposób są one obliczone oraz jakie są koszty transportu
  • jakie są koszty porozumiewania się z firmą, np. koszty połączeń telefonicznych z numerem przedsiębiorcy
  • w jaki sposób i w jakim terminie mamy zapłacić za produkt lub usługę
  • w jaki sposób i w jakim terminie firma dostarczy nam produkt lub będzie realizować usługę
  • w jaki sposób i w jakim terminie możemy odstąpić od umowy
  • jakie są koszty zwrotu produktu
  • jaka jest odpłatność za usługę od chwili podpisania umowy do momentu odstąpienia od niej, jeśli przedsiębiorca zaczął realizować usługę zanim konsument podjął decyzję o rezygnacji
  • o braku możliwości odstąpienia od umowy lub o okolicznościach, kiedy takie prawo tracimy
  • o czasie obowiązywania umowy lub o sposobie i przesłankach do jej wypowiedzenia
  • jaki jest minimalny czas, w jakim umowa jest wiążąca dla klienta
  • o wysokości i sposobie złożenia kaucji lub udzielania innych gwarancji finansowych na żądanie przedsiębiorcy
  • możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń

RAMKA Kiedy nie możemy wycofać się z umowy?

  • w przypadku, kiedy przed podpisaniem umowy przedsiębiorca poinformował konsumenta, że po pełnej realizacji usługi straci prawo do rezygnacji, a usługa została w pełni zrealizowana za wyraźną zgodą klienta
  • w sytuacji, gdy cena produktu lub wynagrodzenie za usługę zależy od wahań na rynku finansowym
  • kiedy przedmiotem świadczenia jest rzecz wyprodukowana na specjalne życzenie klienta według jego wskazówek (np. meble na wymiar)
  • jeśli umowa dotyczy produktu szybko psującego się lub z krótkim terminem przydatności
  • jeśli przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych (np. elektroniczna szczoteczka do zębów)
  • jeśli przedmiotem świadczenia są rzeczy, które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami
  • jeśli przedmiotem świadczenia są napoje alkoholowe, których cena została uzgodniona przy zawarciu umowy sprzedaży, a których dostarczenie może nastąpić dopiero po upływie 30 dni i których wartość zależy od wahań na rynku, nad którym przedsiębiorca nie ma kontroli
  • jeśli konsument zażądał wyraźnie, aby przedsiębiorca przyjechał do niego w celu wykonania pilnej naprawy lub konserwacji, a przedsiębiorca ten świadczy inne usługi i dostarcza rzeczy inne niż części zamienne, niezbędne do wykonania naprawy lub konserwacji
  • jeśli przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne (płyty, filmy), programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, a opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu
  • jeśli umowa dotyczy dostarczania dzienników, periodyków lub czasopism i nie jest to prenumerata
  • jeśli umowa została zawarta w drodze aukcji publicznej
  • jeśli umowa dotyczy usług zakwaterowania (hotele, pensjonaty itp.), przewozu rzeczy, najmu samochodu, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub związanych z wypoczynkiem, jeśli umowa wymienia dzień lub okres świadczenia usługi
  • jeśli umowa dotyczy dostarczania treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym (np. wypożyczalnie filmów na platformach cyfrowych), jeśli realizacja usługi rozpoczęła się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia i po wyraźnej informacji ze strony przedsiębiorstwa o utracie prawa do rezygnacji z umowy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


7 + = 10

 Pozostało znaków

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Reklama

Reklama

E-Ryki, Portal Nowoczesnego Miasta
E-Ryki, Portal Nowoczesnego Miasta
Reklama
Reklama
Reklama

Pomysł na biznes

Szukaj w serwisie

Reklama